Portrettengalerij Stillevens

Mooi dood
Jan Weenix grossierde in stillevens, met jachtscènes en dood wild als specialiteit. En daar was vraag naar. Jagen was het ultieme tijdverdrijf van de 17de-eeuwse adel en wie na afloop geld overhad, liet de buit ook vereeuwigen. Vanzelfsprekend behoren dood en vergankelijkheid tot de onvermijdelijke symboliek, maar waarschijnlijk deed Weenix vooral ook waar hij goed in was: het tonen van zijn vakmanschap door het velletje van de geschoten haas zo aaibaar mogelijk te maken en zo dramatisch mogelijk uit te
lichten.

[…] Ordinair staaltje reclame
Is dit stilleven behalve een symbolisch tafereel ook een ordinair staaltje reclame avant la lettre? Van Ravesteyn schildert heel secuur de drie ‘fasen’ van de walnoot, waar in de 17de eeuw allerlei christelijke symboliek achter schuilt: op de tafel ligt het zoete hart van de walnoot die staat voor de zoetheid van Christus, rechts ligt de harde schil die verwijst naar de ‘alomvattende’, en links ligt de dop die het lijden van Christus aan het kruis symboliseert. Midden in de drie-eenheid legt Van Ravesteyn een pijp en een opvallend pak ‘orientael taback’. Wellicht de vroegste reclamecampagne voor de ‘exotische’ tabak van Gerrit Marschal uit Dordrecht, anno 1671.

Oog 2 (2009) Stillevens

Advertisements

Comments are closed.